پسته فندقی امسال توانست از آمار تصادفات جاده ای نیمی کم کند

کشت آن در غرب آسیا آغاز شد اما بعداً از طریق ایران به حوزه مدیترانه گسترش یافت. فصل 2020/2021 عمدتاً “در سال” بود و در نتیجه، تولید جهانی در مجموع به بیش از 1 میلیون تن متریک (بر اساس پوسته) رسید که بالاترین میزان در دهه گذشته است که نشان دهنده افزایش 54 درصدی نسبت به سال قبل است.

افزایش 68 درصدی نسبت به میانگین 10 سال گذشته. ایالات متحده بزرگترین تامین کننده بود و 47 درصد از سهم جهانی را به خود اختصاص داد. این دومین «سال» متوالی برای ایران بود و ترکیه محصول فوق العاده بالایی را نشان داد.

آمریکا، ترکیه و ایران 97 درصد پسته فندقی امسال جهان را تولید می کنند. سوریه (2%)، یونان (1%)، و سایرین مانند ایتالیا، اسپانیا، یونان، تونس، افغانستان، چین و استرالیا 1% باقی مانده را تشکیل می دهند.

اگرچه پسته کم‌ترین آجیل مورد بررسی قرار گرفته است، شواهد گسترده‌ای وجود دارد که اثرات مفید آن بر سلامتی و به‌ویژه سهم مثبت آن در به حداقل رساندن خطر CVD [10،11]، در میان سایر آسیب‌شناسی‌ها را تایید می‌کند.

 

با توجه به مزایای سلامتی مرتبط با مصرف آجیل، مصرف آنها به عنوان یک غذای معمولی در اکثر دستورالعمل های رژیم غذایی مبتنی بر غذا در زمینه یک رژیم غذایی سالم تبلیغ می شود. با این حال، مردم همیشه آنها را مصرف نمی کنند.

به عنوان مثال، مطالعه جهانی بار بیماری در سال 2017، 21 گرم در روز را به عنوان مصرف بهینه آجیل و دانه ها تخمین زد، در حالی که مصرف واقعی آنها به سختی به 12 درصد از سطح توصیه شده رسید.

هدف این بررسی ارزیابی مجدد مصرف پسته است، آجیل که کمتر مورد بررسی قرار گرفته است، اما به دلیل ترکیب غذایی جالب آن، پتانسیل یکسان یا حتی سالم تر از بقیه دارد.

مروری بر مطالعات متمرکز بر ارزیابی خواص بیولوژیکی پسته، مصرف جهانی و سایر مصارف توسعه خواهد یافت.

علاوه بر این، موانع و عوامل تسهیل کننده مصرف پسته برای درک اینکه چرا الزامات غذایی برای مصرف آجیل برآورده نمی شود، تلاش می شود تا روشن شود و به تحقق آن کمک شود، تجزیه و تحلیل خواهد شد.