نکاتی برای انتخاب یک ماسک با فیلتراسیون بالا با تناسب خوب و اجتناب از محصولات تقلبی

گرفتن ماسک قبل از خروج از در، بخشی از زندگی روزمره ما است. اما با توجه به اینکه نوع بسیار مسری اومیکرون همچنان در سرتاسر اورگان در حال گسترش است، برخی از ماسک‌های ما ممکن است به اندازه‌ای که در برابر انواع قبلی کووید 19 از ما محافظت می‌کردند، محافظت نکنند.

 

 

اخیراً، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه‌های ماسکینگ خود را به‌روزرسانی کرده‌اند:

ماسک‌های تنفسی N95 و KN95 محافظت بیشتری نسبت به ماسک‌های پارچه‌ای یا پزشکی یکبار مصرف دارند. آنها به گونه ای ساخته شده اند که به طور محکم روی صورت قرار می گیرند و وقتی به درستی استفاده می شوند عملکرد بهتری نسبت به ماسک های پارچه ای یا پزشکی در جلوگیری از عبور ذرات ناقل ویروس از داخل و اطراف ماسک دارند.

با افزایش تقاضا برای ماسک در طول دوره همه‌گیری، تعداد ماسک‌های تقلبی یا تقلبی در بازار نیز افزایش یافت. دانستن تفاوت‌های بین گزینه‌های ماسک و نحوه تشخیص ماسک تقلبی یا بی کیفیت بسیار مهم است.

انواع ماسک با فیلتراسیون بالا:

از چپ به راست انواع ماسک:

KN95، N95 و طبی ماسک های N95 به طور ایده آل حداقل 95 درصد از ذرات معلق در هوا را با تناسب مناسب فیلتر می کنند و توسط مؤسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی CDC (NIOSH) تأیید شده اند.

ماسک‌های KN95 همچنین حداقل 95 درصد از ذرات معلق در هوا را فیلتر می‌کنند، اما توسط NIOSH تایید نشده‌اند. آنها در چین تولید می شوند و استانداردهای کیفی چین را برآورده می کنند. ماسک‌های KF94 به طور ایده‌آل حداقل 94 درصد ذرات معلق در هوا را فیلتر می‌کنند، در کره جنوبی ساخته شده‌اند و استانداردهای کیفی کره را برآورده می‌کنند. آنها توسط NIOSH تایید نشده اند. استفاده از این نوع ماسک‌های تنفسی ممکن است در همه موقعیت‌ها ضروری نباشد، اما CDC آنها را در شرایط پرخطری توصیه می‌کند، مثلاً اگر از فردی که مبتلا به کووید-19 است مراقبت می‌کنید، با وسایل نقلیه عمومی سفر می‌کنید یا اگر شما واکسینه نشده اید در اینجا نحوه چیدمان گزینه های ماسک شما آمده است:

بهترین – ماسک‌های تنفسی N95 بهتر – ماسک‌های KN95 یا KF94 خوب – ماسک دوگانه با ماسک جراحی یکبار مصرف زیر ماسک پارچه ای.

دو ماسک یکبار مصرف را لایه لایه نکنید. منصفانه – یک ماسک جراحی یکبار مصرف، محافظت بهتری نسبت به ماسک های پارچه ای دارد. حداقل محافظت – یک ماسک پارچه ای کمترین محافظت را ارائه می دهد، اما بهتر از بدون ماسک است.

نحوه تشخیص ماسک های تقلبی:

ماسک هایی که از منابع قانونی دریافت می شوند دارای:

بسته بندی بدون دستکاری و مهر و موم شده مراقب ماسک هایی باشید که در یک کیسه بسته بندی شده با کراوات چرخشی یا بسته بندی زیپ دار بسته بندی می شوند.

بسته بندی به وضوح با یک وب سایت قانونی، آدرس فیزیکی، محل تولید و تاریخ انقضا مشخص شده است. زبان رسمی مناسب به عنوان مثال، اگر یک ماسک N95 دارای برچسب “تأیید شده توسط FDA” باشد، این یک پرچم قرمز است.

N95 توسط NIOSH تایید شده است نه FDA. ماسک های تقلبی ممکن است با “گواهی تایید” همراه باشند، اما NIOSH چنین تاییدیه هایی را صادر نمی کند. نام یا لوگوی شرکت که مستقیماً روی مواد ماسک حک شده است. کنترل کیفیت موثر ماسک هایی که آسیب دیده اند یا دارای مشکلاتی هستند که تناسب را به خطر می اندازند، مانند نوارهای الاستیک که خیلی از بین رفته اند یا پل بینی شکسته، نباید مورد اعتماد قرار گیرند.

ماسک های N95 همچنین دارای:

علامت NIOSH که به راحتی قابل مشاهده و املای صحیح است. یک شماره تایید که با “TC-84A” شروع می شود و سپس چهار عدد دیگر روی ماسک یا سربندها حک شده است.

اگر ماسک مورد تایید NIOSH باشد در این لیست قرار خواهد گرفت. نوارهای الاستیکی که دور سر می چرخند، مهر و موم محکم تر و محافظت بهتری ایجاد می کنند. اکثر ماسک های N95 مورد تایید NIOSH حلقه گوش ندارند.

ماسک های KN95 همچنین دارای:

یک علامت GB نشان می دهد که مطابق با استانداردهای ملی چین است. KN95هایی که پس از 1 ژوئیه 2021 ساخته شده‌اند، باید دارای مهر «GB-2626-2019» باشند.

KN95هایی که قبل از 1 ژوئیه 2021 ساخته شده اند، باید با «GB-2626-2006» مهر شوند و اگر تاریخ انقضا نگذشته باشد، هنوز خوب هستند.

حفاظت برای کودکان:

N95 های قانونی برای کودکان به بازار عرضه نمی شوند. ماسک N95 سایز کودک وجود ندارد. اما ماسک‌های قانونی KN95 و KF94 برای کودکان ساخته شده‌اند. کودکان زیر دو سال نباید از ماسک استفاده کنند.

اگر نمی توانید KN95 یا KF94 های قانونی پیدا کنید: یک ماسک پارچه ای (با دو یا چند لایه) که روی یک ماسک یکبار مصرف قرار می گیرد، تناسب ضعیف ظروف یکبار مصرف را بهبود می بخشد.

کودکان نباید از دو ماسک یکبار مصرف استفاده کنند. ماسک باید روی بینی و دهان زده شود. ماسک بچه با سیم بینی مهر و موم بهتری در بالای ماسک ایجاد می کند.

نحوه تأیید قبل از خرید:

سعی کنید ماسک را مستقیماً از یک تامین کننده به جای فروشنده آنلاین شخص ثالث خریداری کنید. لیست ماسک های N95 تایید شده NIOSH و سازندگان آنها را بررسی کنید.

پایگاه داده NIOSH ماسک‌های ساخت خارجی فروخته شده در ایالات متحده را بررسی کنید. این ماسک‌ها تاییدیه NIOSH را ندارند و برای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی توصیه نمی‌شوند، اما برای عموم مردم در طول فعالیت‌های روزمره مناسب هستند.

در مورد شرکت هایی که در توصیف محصولات خود از کلماتی مانند “اصیل”، قانونی، یا “معتبر” بیش از حد استفاده می کنند، شک داشته باشید.

افسر بهداشت و اپیدمیولوژیست ایالتی Dean Sidelinger، M.D., M.S.Ed.، اخیراً از مردم اورگان به دلیل استفاده از ماسک با نرخ بالاتری نسبت به بسیاری از ایالت های دیگر تشکر کرد و به حفظ نرخ مرگ و میر در اورگان از COVID-19 در بین پایین ترین نرخ ها در کشور کمک کرد.