واکسن کرونا: امیدوار باشیم یا خیر؟

واکسن کرونا: امیدوار باشیم یا خیر؟

آیا واکسن کرونا بالاخره تولید می شود؟ 

چه مدت دیگر باید منتظر این واکسن بمانیم؟

آیا واکسنی که با چنین شتابی تولید می شود بی خطر است؟ 

دو ماه پیش بود که شرکت امریکایی “مدرنا” با انتشار بیانیه ی خوش بینانه و امیدوارکننده ای از واکسن تولیدی خود برای مقابله با ویروس کرونا خبر داد. اکنون جزئیات بیشتری در مورد کارآزمایی این واکسن بر روی ۴۵ داوطلب منتشر شده که بسیار امیدوار کننده است و جامعه پزشکی هم واکنش مثبتی به آن نشان داده است. 

اواخر اردیبهشت ماه، مدیر اجرایی این شرکت اعلام کرده بود که کارآزمایی فاز یک واکسن کرونا اثبات می کند که سیستم ایمنی بدن افراد داوطلب همان واکنشی را نشان می دهد که در افرادی که به این ویروس مبتلا شده و درمان شده اند مشاهده می شود.

در حالی که این اخبار بازتاب رسانه ای گسترده ای داشت اما جامعه علمی خواستار این شده بود که این شرکت جزئیات بیشتری در مورد این واکسن ارائه دهد تا ورای مسائل تجاری، در مورد کارایی و بی خطر بودن آن قضاوت کنند. 

اکنون، این نتایج در ژورنال پزشکی نیوانگلند که یک نشریه تخضصی معتبر در آمریکا است منتشر شده است و یافته ها حاکی از این است که پادتن کافی برای مقابله با ویروس کرونا در بدن همه ی ۴۵ نفر داوطب تولید شده است و در بسیاری از آن ها تنها عوارض جانبی جزئی مشاهده شده است. آنتونی فاوچی، پزوهشگر و پزشک آمریکایی و از اعضای ارشد تیم مقابله با کووید-۱۹ در ایالات متخده در مورد این داده ها اظهار خوش بینی کرده و می گوید:((داده ها واقعا خوب به نظر می رسند. عوارض جانبی شدیدی هم مشاهده نمی شود)). 

طبق وب سایت تخصصی “استت نیوز”، بتی دیاموند، مدیر انستیو پژوهش های پزشکی فینشین در نیوریورک می گوید:(( قطعا آغاز خوبی‌ست. مسائل زیادی هم باقی نمانده که ما از آن‌ها بی‌خبر باشیم)). 

با این وجود این وب سایت همچنان تأکید می کند که برای داوری در مورد این واکسن همچنان زود است البته از زمان انتشار بیانه ی این شرکت تاکنون، این واکسن وارد فاز بعدی کارآزمایی بالینی شده و در حال تست شدن بر روی ۶۰۰ داوطلب است. 

پس از دور اول، تولید پادتن بیشتر از حد معمول بود اما در دور دوم مشخص شد که میزان پادتن تولیدی برای مقابله با کووید- ۱۹ در همه ی داوطلبان بیستر از اغلب کسانی بود که به این بیماری مبتلا شده و سپس بهبود یافته بودند که بسیار دلگرم کننده است. 

در کارآزمایی این واکسن، عوارض جانبی در بیش از نیمی از داوطلبان مشاهده شد اما در حدی نبود که جلوی ادامه یافتن آزمایش ها را بگیرد. این عوارض جانبی عبارت بودند از: سردرد، خستگی، لرز یا بدن درد. 

علاوه بر شرکت مدرنا، شمار بسیاری از شرکت های آمریکایی، چینی و اروپایی و بسیاری از موسسات پژوهشی در سراسر جهان در حال کار و پژوهش برای تولید واکسن هستند.

دو هفته پیش بود که چین اعلام کرد که “شرکت سینواک بیوتک” دومین واکسن محصول چین و سومین واکسن در جهان وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی می شود و یک مقام ارشد آمریکایی نیز که اصرار بر عدم افشای نام خود داشت، چند روز پیش اعلام کرد که شرکت های داروسازی آمریکا به احتمال زیاد واکسن کرونا را تا اواخر تابستان به تولید انبود می رسانند. 

با همه ی این گفته ها، حتی اگر واکسن کرونا تا ماه های آتی هم تولید شود، این احتمال وجود دارد که به موقع به دست همه ی کشورهای جهان که قربانی این بیماری همه گیر هستند نرسد و بسیاری از کشورهای چهان قادر به تولید واکسن کرونا برای حفاظت شهروندانشان از این ویروس نیستند.

موضوع دیگری که سبب نگرانی کارشناسان شده، “شتاب بیش از حد” در تولید این واکسن است و برخی از متخصصان اظهار می کنند که مشاهده ی عوارض جانبی واقعی واکسن ممکن است سال ها طول بکشد و تولید انبوه واکسنی که به دقت مورد آزمایش قرار نگرفته ممکن است صدمات و عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. 

در هر صورت بهترین اقدام در حال حاضر پیشگیری از ابتلا به این بیماری با زدن ماسک و رعایت فاصله از سایرین است. گروه بازرگانی رزمدیکال تولید کننده ی عمده ی انواع ماسک برای حفاظت از شما و عزیزانتان در مقابل این بیماری همه گیر است.

گروه بازرگانی رزمدیکال فروشنده ی عمده ی انواع ماسک و دستکش های پزشکی با کیفیت بالاست که می تواند نیازهای بهداشتی مرکز درمانی، خدماتی، تولیدی و … شما  را به طور کامل برآورده کند. دستکش های گروه بارزگانی رزمدیکال را می توانید از اینجا سفارش دهید و ماسک های این گروه بازرگانی را می توانید از این صفحه تهیه کنید.