از گوجه فرنگی بازار تهران در زمان جنگ جهانی برای ساخت موشک استفاده می شد

گوجه فرنگی بازار تهران اغلب تصور می شود که یک سبزی است، در حالی که در واقع یک میوه است. انواع مختلفی از گوجه فرنگی وجود دارد و راه های لذت بردن از آنها بی پایان است! می‌توانیم آن‌ها را خام، پخته، خشک یا کنسرو شده بخوریم. گوجه فرنگی می تواند پایه ای برای بسیاری از غذاهای مختلف مانند سوپ، خورش، لازانیا و غیره باشد. آنها همچنین به عنوان آب میوه، دیپ، سس کچاپ و پوره در دسترس هستند. گوجه فرنگی سرشار از پتاسیم، ویتامین C، بتاکاروتن و لیکوپن است.

به طور کلی گوجه فرنگی با وزن 85 گرم، 36 درصد از نیاز روزانه توصیه شده شما به ویتامین C را تشکیل می دهد. علاوه بر این، نشان داده شد که اسید کوماریک و اسید کلروژنیک موجود در گوجه فرنگی ممکن است به محافظت در برابر سایر انواع سرطان مانند زبان، مری، روده بزرگ و راست روده کمک کند.

آنتی اکسیدان لیکوپن

در واقع گوجه فرنگی منبع غذایی اصلی آنتی اکسیدان لیکوپن است که با فواید بسیاری برای سلامتی مرتبط است. رنگ قرمز روشن آنها را می دهد و از آنها در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می کند. به همین ترتیب، می تواند به محافظت از سلول های ما در برابر آسیب کمک کند.

شایان ذکر است گوجه فرنگی هم مایع و هم فیبر دارد که هر دو بخش مهمی برای حفظ بیوم روده سالم از فلور متنوع روده هستند. در این مورد، گوجه فرنگی خام بهتر از پخته است، زیرا گوجه فرنگی پخته می تواند رفلاکس اسید را در برخی افراد تحریک یا بدتر کند.

در حقیقت به نظر می‌رسد لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی رادیکال‌های آزاد را که به کلسترول بد (LDL) آسیب می‌زند، «غیرفعال می‌کند»، بنابراین خطر حوادث قلبی عروقی را کاهش می‌دهد و به محافظت در برابر بیماری‌های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا کمک می‌کند و همچنین می‌تواند ایمنی شما را تقویت کند.