آیا انتقال ویروس کرونا از طریق هوا امکان پذیر است؟

آیا ویروس کرونا می تواند در محیط سر بسته زنده بماند؟

آیا با حضور در اماکن سرپوشیده خود و دیگران را در معرض خطر قرار می دهیم؟

دانشمندان در مورد نحوه ی انتقال این ویروس چه می گویند؟

ویروس کرونا با سرعت باورنکردنی ای در حال قربانی گرفتن و گسترش یافتن در سراسر جهان است. با کم شدن تدریجی محدودیت ها در سراسر جهان اکنون مردم زمان بیشتری را در محیط بیرون در بارها، کافه ها و رستوران ها می گذرانند. پیش از این تصور می شد که ویروس کرونا ویروسی با جرم نسبتا بالاست که به محض عطسه و سرفه از فرد بیمار به زمین می‌نشیند. این تصور سبب بالا رفتن شدید صعودی تعداد قربانیان این بیماری شد. در حالی که ۴ ماه پیش، محققان ژاپنی آزمایشاتی درباره ی نحوه ی شیوع این ویروس انجام دادند و با استفاده از دوربین های مخصوص یافته اند که ویروس کرونا در هوا معلق می ماند. برای مثال این محققان دریافته اند که یک اتاق ۱۲ متری اگر فاقد امکانات تهویه هوا باشد تنها یک فرد ناقل این بیماری کافی است تا تمام افراد آن اتاق را بیمار کند. کارشناسان می گویند که ویروس کرونا نمی تواند مسافت های طولانی را بپیماید یا در محیط باز زنده بماند اما شواهد نشان می دهند که این ویروس به مدت سه ساعت در اتاق بسته زنده می ماند.

از ابتدای آغاز اپیدمی، سازمان بهداشت جهانی  بر روی توانایی انتقال ویروس از طریق ذرات و قطرات ریز سرفه و عطسه تمرکز کرده بود. این قطرات ریز نسبتا سنگین به سرعت به زمین می افتند. به همین سبب است که مراکز بهداشتی توصیه کرده اند که فاصله حداقل ۲ متر از یکدیگر را حفظ کرده و به طور مرتب دست های خود را بشورند.  ماه ها بود که این سازمان خطر آیروسل بودن ذرات کرونا و انتقال آن در محیط های سربسته را نادیده گرفته و دستور العمل هایی صرفا مطابق با فرضیه های اصلی خود در برابر این بیماری منتشر کرده بود. در این راستا ۲۳۰ دانشمند از سراسر جهان بیانیه ای را امضا و انتشار دادند و درآن  از سازمان بهداشت جهانی خواستند که  انتشار کرونا از طریق هوا را تأیید کند. دانشمندان در این فراخوان نوشتند: «ما نگران این هستیم که عدم توجه به خطر انتقال کووید ۱۹ از طریق هوا و فقدان توصیه‌های مناسب برای اتخاذ تدابیر پیشگیرانه، پیامدهای غیرقابل جبرانی داشته باشد. ممکن است مردم تصور کنند با رعایت توصیه‌های فعلی، کاملا از خود محافظت می‌کنند اما در واقع برای جلوگیری از انتقال ویروس از طریق هوا لازم است تدابیر مضاعفی اتخاذ شود.»

ذرات ریز آغشته به ویروس

سرانجام، سازمان بهداشت جهانی روز پنج شنبه به صورت رسمی اعلام کرد که ذرات ویروس کرونا در فضاهای سربسته معلق مانده و می توانند به فرد دیگری انتقال یابند و مواردی مانند جمع شدن افراد در محیط های سربسته که مردم در آن گفتگو می کنند یا آواز می خوانند خطرناک بوده و سبب انتقال این بیماری می شود. این سازمان همچنین اعلام کرد که دستور العمل های خود در رابطه با پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ را به روز رسانی کرده و در آن ها نسبت به مکان های شلوغ و فاقد تهویه مناسب هشدار خواهد داد.

با این حال همچنان شستن منظم دست ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و  پوشیدن ماسک به همه ی شهروندان توصبه شده است. می توانید انواع مختلف ماسک ها را از گروه بازرگانی رزمدیکال تهیه کنید.

گروه بازرگانی رزمدیکال فروشنده ی عمده ی انواع ماسک و دستکش های پزشکی با کیفیت بالاست که می تواند نیازهای بهداشتی مرکز درمانی، خدماتی، تولیدی و … شما  را به طور کامل برآورده کند. دستکش های گروه بازرگانی رزمدیکال را می توانید از اینجا سفارش دهید و ماسک های این گروه بازرگانی را می توانید از این صفحه تهیه کنید.